Een leuk feest voor dames en heren die er stiekem van dromen om over een rode loper te mogen lopen. 

 

  

 

 Uitnodiging

 In de uitnodiging wordt al vermeld dat men in gala kleding moet verschijnen. Buiten aan de deur ligt natuurlijk een rodeloper die ze opwacht. Bij deze uitnodiging hebben we ook een waxstempel gebruikt. Deze zijn op internet te krijgen. De wax of was steek je aan als een kaars. Dan druppel je een aantal druppels op de plaats (vaak waar 2 kanten van het papier samenkomen) en druk je de stempel erop. Deze kun je ook met allerlei vormen en letters op internet kopen. Deze brieven kun je ronddelen of je zou ze door iemand in een butler kostuum kunnen laten rondbrengen. 

 

Aankleding

 Naast de rode loper, die echt aanwezig dient te zijn op een feest als dit. Is het leuk om een ruimte in huis in te richten als een soort VIP/Gala louche. Hier veel gouden, zilveren en zwarte dingen. Ballonnen, tafelkleden. Etc. De kinderen kunnen in het begin ook naar die VIP louche. Later is dit de Gala ruimte waar ook het buffet wordt gegeven. Voor de verkledingen voor en na het maken van de film is een kleedkamer ook aan te raden. Leg hier vooraf al alle kleren klaar, met de namen van de kinderen daarop. Hier kunnen ze ook hun eigen kleren neerleggen en dan is niemand later iets kwijt. De ruimte waar de high tea wordt gegeven is vooraf ook al aangekleed. Nu meer met witte en bloem accenten. In de hal bij de deur hadden wij wij pijlen hangen met daarbij de namen van de verschillende ruimtes. Die schept leuke verwachtingen.

VIP Lounge

De kinderen werden beneden bij de deur opgevangen door 2 serveersters (zwarte kleren met een wit schort met roussels en een grote strik in de rug) En er werd hun verzocht om naar de Vip louche te gaan. Bij de viplouche verzamelde iedereen zich en werd gezongen en werden de cadeautjes gegeven en uitgepakt. Ook werd hier gelijk een groeps foto gemaakt. De kinderen waren allemaal prachtig verkleed en opgemaakt gekomen. Deze foto hebben we ook gebruikt in de aftiteling van de film. Maak meerdere fotos dan is de kans het grootst dat iedereen zijn ogen goed open heeft. 

High Tea

 In de keuken was de high tea. Hierbij stonden 2 potten thee op tafel. 1 met thee en 1 met ranja. Verder lagen er verschillende hapjes als mini muffins, kleine zoenen en was er een chocolade fondue voor wit en voor melk chocolade. Hierbij lagen verschillende dingen die ze konden dippen. Bv koekjes, spekjes, fruit, ed. Denk er bij een chocolade fondue wel aan dat er iets moet zijn waar ze de in chocolade gedipte dingen op kunnen leggen. Ze kunnen het dan nog versieren met sprinkels ed. En daarna lekker opeten.

Lijstjes versieren, Handtekeningen oefenen, Foto sessies

 Ik houd er erg van om de activiteiten op een feestje af te wisselen. Dus nadat ze even in de Vip lounge hebben kunnen kwebbelen en daarna eten bij de high tea zijn we naar buiten gegaan voor het maken van de fotos. Voor dat we dit gingen doen, hebben we de kinderen fotos laten zien van verschillende filmsterren uit de jaren 50 en 60. Hierdoor kregen ze leuke inspiratie. De fotos werden op de rode loper genomen. We deden drie rondes. Je zag dat sommige kinderen dit nodig hadden. Waar ze eerst nog niet zo goed durfden werden ze in de volgende ronde steeds vrijer en werden de fotos leuker. 

Als de fotos zijn genomen. Gaan de kinderen aan een grote tafel Een fotolijstje beplakken met glimsteentjes. Koop verschillende kleuren zodat ze lekker creatief bezig kunnen zijn. Als dit klaar is gaan ze oefenen op hun handtekening. Handig is het als iemand dit met ze kan gaan doen en een ander de fotos gaat uitzoeken en uitprinten. Als ze de handtekening onder de knie hebben wordt deze onderop het glas van het lijstje gezet. Maar voor je dit doet het glas even schoon met spiritus. Zo ontvet je het glas en pakt de watervaste stift beter. De handtekeningen mogen er best groot op worden gezet. Als de fotos erin worden gedaan heb je een heel leuk aandenken van het feest voor ieder kind.

 

Film maken

De film maken is makkelijker dan je zou denken. Verzin een verhaal wat past bij de kinderen die gaan komen. Verdeel dit op in verschillende scenes. Probeer ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk kinderen in zoveel mogelijk scenes aanwezig zijn. Op ons feestje waren kinderen van 8/9 jaar en deze hadden genoeg aan 1 keer reperteren. De teksten lagen niet vast. Soms was er een zin die voor de loop van het verhaal moest worden gezegd maar er was volop ruimte voor eigen inbreng. Daarna ga je met een videacamera de scenes opnemen. In een computerprogramma kun je ze later gaan knippen en schuiven. (ik voeg nog toe welk programma dit is) Achter aan de film hebben wij de foto gezet die aan het begin van het feest is gemaakt met daarbij de namen en de rol die ze hadden. Aan de ouders werd gevraagd om een USB stick in een enveloppe aan te leveren, waarop we later de film hebben gezet zodat iedereen de film ook zelf thuis kreeg.

Cocktails maken

Na het filmen gaat iedereen zich omkleden in zijn of haar gala kleren. Na hier en daar nog even wat make-up en haren aanpassingen gaat iedereen naar de ruimte waar de high tea ook was gegeven. Hier worden nu cocktails gemaakt. Denk aan leuke randjes, kleurstoffen. Bubbels, ijs. Je kunt hier veel verschillende recepten voor krijgen. Wij hebben ze de randjes met kleurstof en suiker versieren en daarna verschillende kleuren gazeuse laten kiezen. Mooi rietje erin en het is af. 

Gala Feest

Daarna is het gala feest. Je zou hier nog een uitreiking kunnen laten plaatsvinden. Maar ik vind zelf dat dan ook alle kinderen iets moeten krijgen. De ruimte was donker gemaakt met veel discolampen. Uit de computer kwam muziek en hier konden ze zelf ook muziek opzoeken. Na een uurtje feesten en dansen werd een buffet binnen gebracht van allemaal kleine hapjes. Ze hadden gouden bordjes en voor iedereen was een glas (kinder)champagne. Na het dessert buffet gingen de kinderen nog naar buiten waar een Pinatas werd stuk geslagen. 

Gaandeweg het feest waren er verschillende momenten dat de kinderen even buiten speelden omdat dan een ruimte moest worden omgebouwd van bv high tea ruimte naar knutselplek. In die periodes werden ook snoepjes en chipzakjes uitgedeeld.